Cambodja

Cambodja amb pressupost motxiller

Cambodja és un país que no ens hauria de sortir gaire car, sense fer sacrificis però sense deixar-se enredar. Els dos punts claus són el menjar i el transport, si bé no són cars, has de vigilar perquè sempre voldran cobrar-te de més. Per fer-ho fàcil, al carrer, un dòlar està a 4.000 riels. A Cambodja us parlaran tant en dòlars com en riels.

Comencem pel dormir, que és el que preocupa a més gent. Els preus dels allotjaments no són cars, per exemple a Phom Penh, la capital, pots trobar habitació doble amb bany privat per 5U$D o a Kampot, al sud, per 6. Segons la distància que vulguis recórrer, hi ha autobusos nocturns, com per exemple de Battambang a Phom Penh. I l’alternativa de la tenda de campanya, aquí també serveix. Nosaltres vam acampar a l’estació d’autobús de Siem Riep i a un temple de la mateixa ciutat. A Phom Penh vam treballar a canvi d’allotjament i menjar i va sortir d’allò més bé perquè a més ens van convidar a cerveses i batuts de fruita. A Kep, no vam arribar a pernoctar però ens va donar la sensació que hi havia diversos llocs on es podria acampar sense problemes.

El transport, com dèiem, barat però negocieu sempre un o dos dòlars a la baixa. Resulta que a Cambodja no hi ha les típiques taquilles a les estacions d’autobús, sinó que has d’anar a preguntar a les oficines de viatges. I aquestes sempre cobren una comissió que serà més alta o més baixa, segons la vostra cara. Perquè tingueu una referència, nosaltres no vam pagar més de 5 U$D per cap viatge a exempció del de Phom Penh a Kampot, que tot i haver trobat un lloc a 6, per tema d’horaris vam acabar pagant 7.5 i per deixar el país, per la ruta de Phom Penh fins a Ho Chi Minh, a Vietnam que vam pagar 9U$D.

Respecte a fer dit no us podem dir gran cosa perquè, pràcticament, no el vam intentar. Només vam fer dit de Kampot a Kep i va sortir perfecte, en 5 minuts ja ens havia recollit un policia que viu a Kampot però va a Kep a treballar. Volíem intentar de Kep a la frontera vietnamita però un problema personal ens va fer tornar a Phom Penh ràpidament amb autobús

A Cambodja, el transport públic urbà, a part de a la capital, no existeix. Així que a no ser que vulgueu caure a la màfia dels tuk-tuks, toca caminar. Recordeu que a Phom Penh hi ha autobusos urbans per 1.500 riels.

Per menjar, el més fàcil que us demanin un dòlar. Un entrepà, un plat de noodles o l’arròs amb acompanyament. Sempre ús diran “one dolaaaa”. Doncs, amics, us informo que és car! El plat d’arròs hauria de costar 500 riels o 1.000 i l’acompanyament 2.000. Per tant per menys d’un dòlar hauríeu de menjar. I si sou dos, compartiu l’acompanyament i cadascú s’agafa un plat d’arròs. Bueno, bonito, barato.

Carregar els dispositius electrònics no és tan difícil com a Laos. A algun temple es pot fer sense problemes, en algunes ciutats hi ha KFC i Burger King, estranyament, no hi ha McDonald’s, on a part de carregar tindreu wifi. I a Phom Penh hi ha la cadena de supermercats Kiwi Mart que tenen wifi lliure.

Els banys públics es paguen a 2.000 riels, el mateix preu que l’aigua embotellada. A algunes guest house us cobraran per recarregar la botella uns 1.000 riels. Però la millor opció és entrar a un banc amb l’excusa de voler canviar diners i recarregar l’ampolla. Després feu números i us adoneu que no cal canviar. Sortiu i tots tan amics.

Les entrades a llocs turístics són entre un pèl i molt cares. La dels temples d’Angkor et deixa la butxaca escurada, 37 U$D però per exemple el Museu del S-21 de Phonm Penh no es queda enrera, 5 dòlars per entrar i 3 per l’audioguia (que la necessites). Per això a F&M us volen ajudar i hem fet una entrada amb més o menys el que explica l’audioguia. Anar a un dels pobles flotants també és car, l’opció més barata que vam trobar és a Kampomg Chhnang on per 14U$D vam llogar la barca durant dues hores, dues persones.