Catalunya

Mata-Solana (Pallars Jussà)

Mata-solana és un poble del terme municipal de Gavet de la Conca, a la comarca del Pallars Jussà, a la província de Lleida. El poble té poc més de cinc cases i una petita capella dedicada a Sant Roc.

Tota aquesta zona és atractiva pels excursionistes, els amants de la bicicleta i els escaladors, ja que es troba a la zona del barranc de Barcedana, que és un afluent del riu Noguera Pallaresa. De fet, el Montsec és una serra amb nombroses rutes i famosa per les seves cavitats a causa de la seva litologia calcària. Les seves roques tenen tendència a l’erosió per la filtració de l’aigua, que a poc a poc, va ocasionant coves.

Precisament en l’activitat de l’excursionisme és on centrarem la nostra entrada, visitant la Cova Negra de Mata-solana, que es troba al Montsec de Rúbies, al municipi de Llimiana.
La ruta comença en un trencall que hi ha a la carretera, a mà esquerra, abans d’arribar al poble de Mata-solana, venint des de Vilanova de Meià, just on hi ha un cartell indicatiu de Gran Recorregut. Podem deixar el cotxe en una vora, perquè si bé hem de caminar entre 40 minuts i una hora, per una pista forestal, aquesta està en molt mal estat. Per saber que aneu bé, passareu pel costat d’una granja i no us heu de desviar de la pista principal fins que trobeu, a mà esquerra un cartell verd que indica que la Cova de Mata-solana es troba a 20 minuts caminant i també indica que a partir d’aquest punt ens desviem del camí del Gran

Recorregut. La pujada, malgrat ser de poc més de mig quilòmetre, té un desnivell de 121 metres, pujant fins als 970m on se situa la cova, així que toca agafar aire i anar pujant. Pel camí, ens trobarem bancs per descansar i gaudir de les vistes de la vall, amb el pantà de Terradets al fons. La ruta, entre anada i tornada dura menys de tres hores i si bé, la part de la pista forestal és de dificultat baixa, la pujada fins a la cova pot ser farragosa, però a poc a poc, tothom hi pot accedir. No té pèrdua.
La cova té un sostre en forma parabòlica des d’on hi pengen algunes estalagmites. El terra està format per pedres llefiscoses degut a la contínua aigua que va gotejant del sostre. Es creu que l’interior de la cova va servir com a necròpolis des del neolític fins a l’Edat del bronze.