Vols saber què visitar a Bòsnia i Hercegovina? Estàs preparant una ruta pels Balcans i no saps si incloure Bòsnia i Hercegovina o només fer parada a Mostar i Sarajevo? Has llegit alguna cosa de la guerra i vols ubicar el context i aprendre sobre el terreny tot practicant el #turismenoguiri ?

què visitar a Bòsnia i Hercegovina

Qui més qui menys, potser ja de certa edat, ens sona Bòsnia i Hercegovina per la guerra de principis de la dècada dels 90. Mentre a Catalunya estàvem cofois (i la resta d’Europa) amb els Jocs Olímpics de Barcelona ’92, als Balcans s’estaven matant per la raça i la religió.

En aquesta guia completa i itinerari per Bòsnia i Hercegovina trobaràs la nostra experiència d’una setmana recorrent el país de punta a punta. Només una setmana? Sí, malauradament, si no tens vehicle propi i vas amb transport públic, hauràs de sacrificar unes quantes parades, sobretot els parcs naturals. A més a més, nosaltres vam tenir la mala sort d’enganxar dies de pluja i no vam poder fer cap de les dues rutes de parcs naturals que teníem a la llista. Així, que com sempre dic, hi haurem de tornar!

menjar a bosnia

Bòsnia i Hercegovina no és un país de grans atractius turístics, però la seva gent, els seus paisatges i el seu menjar ens ha robat el cor.

Bòsnia i Hercegovina és un d’aquells països que jo catalogo de “fueters” és a dir, que ho pots fer tot per lliure sense haver de patir, sense grans trucs motxillers i a més a més, els preus són d’allò més correctes!

Tot el que necessites pel teu itinerari per Bòsnia i Hercegovina.

Tot el que necessites pel teu itinerari per Bòsnia i Hercegovina

Idioma

L’idioma oficial del país és el serbocroat, però a Bòsnia i Hercegovina parlen el dialecte bosnià.

Molts bosnians parlen anglès, si no fluid, prou bé, per fer-se entendre. I si no, la de sempre, gestos, dibuixos i paciència. Al cap i a la fi, tu ets el turista.

bosnia angles idioma

En general, la gent de Bòsnia i Hercegovina són amables i tenen més a mà la rialla que els serbis. Sempre fan un esforç per entendre’t i en cap moment vam tenir la impressió que ens volien “estafar per ser turistes”.

A Bandja Luka per exemple, vam entrar al mercat de davant de l’estació i en veure l’estil de “bars” vam decidir fer una cervesa. Després vam veure passar un pollastre a l’ast i ens vam animar. Al portar-nos el pollastre, ens va caure una altra ronda de cerveses, que no havíem demanat i això ens va empipar una mica, però també vam pensar, és igual, igualment l’haguéssim acabat demanant. Doncs a l’hora de pagar, els números no ens quadraven, era massa barat. Quan li vam dir al senyor que teníem 4 cerveses, ens va assenyalar al senyor d’una altra taula i en gestos ens va fer entendre que havia pagat ell. Quan ens vam apropar per agrair-li, vam estar parlant una estoneta i senzillament li havia fet gràcia veure dos turistes allí dins.

Requisits d’entrada a Bòsnia i Hercegovina

Si ets ciutadà català no hi ha cap tipus de requisit especial, pots entrar a Bòsnia i Hercegovina fins i tot amb el DNI, durant 90 dies com a turista. Nosaltres vam entrar amb el passaport, però bàsicament per tema logístic.

També llegiràs en alguns llocs, com a les Recomanacions de Viatge del Ministeri d’Espanya que t’has de registrar a la policia, una vegada entris al país o si t’allotges, ho farà el mateix hotel. La veritat és que no sé si és necessari o no, nosaltres no ho vam fer directament i no cada nit vam dormir en hotel.

bonia gent visat

Vam entrar dues vegades al país, una per aire, procedent de Karlsruhe, Alemanya amb entrada a Banja Luka i l’altra per terra, amb autocar, des de Sèrbia i directament cap a Banja Luka. L’entrada per l’aeroport va ser normal, cap pregunta, segell al passaport i cap a dins. L’entrada per terra ens van preguntar el nom de l’allotjament i afortunadament portàvem una reserva fet a Booking.

Les dues sortides, la primera va ser per terra per Trebinje cap a Montenegro on no ens van demanar cap mena de registre de la policia i la sortida va ser per aire, des de Banja Luka on no ens van dir absolutament res de res.

Assegurança de viatges

Per visitar Bòsnia i Hercegovina no necessites, explícitament, cap assegurança de viatge, però recorda que encara no és part de la Unió Europea (text escrit el juny del 2024) i, per tant, no estic segura si podràs utilitzar la teva targeta sanitària europea.

Fuet i Mate tenim una col·laboració amb IATI Seguros i tu tens un 5% de descompte. Si fas click al nostre enllaç, podràs escollir entre totes les assegurances que ofereixen i sempre tindràs aquest 5% de descompte.

Iati seguros

Tu tens un descompte i nosaltres uns diners extra per la comissió. Tu no pagues res extra, de fet, pagues un 5% menys i mira, a nosaltres ens ajudes una mica, que el t preparar tota aquesta informació porta força temps (amb gust que ho fem 😉 ).

Et confesso que nosaltres vam viatjar gairebé tres setmanes pels Balcans i sense assegurança, però això no vol dir que sigui una bona pràctica a copiar!

Moneda

A Bòsnia i Hercegovina tenen el marc convertible que tant el veuràs resumit com BAM en els llocs oficials com KM en els locals.

Al temps del nostre viatge, maig 2024, el marc estava 2 a 1 amb l’euro. Així que ho feia tot molt fàcil perquè al preu, només et calia dividir-ho entre 2.

ruta per bosnia

Per canviar diners no tindràs problemes, gairebé cada poble té una botiga de canvi i el canvi ofert està molt correcte.

A més a més, a molts llocs turístics, com hotels o fins i tot restaurants, accepten euros. Si només vas a Mostar, et diria que ni et cal canviar divisa, a tot arreu (del centre turístic-guiri) veuràs que accepten euros i tant les botigues com els restaurants et fan el canvi a 0,5 estàndard.

Electricitat i aigua

Pel que fa als endolls, a Bòsnia i Hercegovina utilitzen el mateix tipus que a Catalunya, el que es coneix com a tipus F, la tensió és de 230V i la freqüència de 50 Hz, per tant, no necessitaràs adaptador dels teus components electrònics si els has comprat a Catalunya.

itinerari per bosnia imperdibles

L’aigua és totalment potable i pots beure de l’aixeta. Malauradament, no hi ha moltes fonts pel carrer, així que aprofita als allotjaments, museus i establiments gastronòmics per reomplir la teva ampolla.

Com moure’t per Bòsnia i Hercegovina

Si vas amb transport públic, trobaràs autocars a gairebé tot arreu i en alguns llocs, fins i tot tren. Nosaltres el tren per BiH no el vam fer anar. Ens vam moure sempre amb autocar. Tampoc vam intentar el dit.

El meu consell és que preguntis els horaris pel pròxim destí tan aviat arribis a l’estació perquè els horaris que veuràs per internet, no sempre estan acurats i ni tan sols els cartells que tenen penjats a les estacions.

transport a bosnia

Només et pots refiar del Flixbus, si el mires per la la seva pàgina web. Però ja et dic ara, que cap autocar és Flixbus. Tots són força incòmodes i a més a més et cobren 2KM per posar la motxilla al guarda equipatges i moltes vegades sense opció d’escollir si vols o no.

En segons quines estacions (per exemple Bandja Luka) si compres el bitllet per internet, desprès has de pagar una taxa per sortir de l’estació.

Les comoditats pel teu itinerari per Bòsnia i Hercegovina

No trobaràs banys públics pel carrer i els banys de les estacions de trens i estacions d’autobús, generalment hauràs de pagar 1 o 2 KM, és a dir, entre mig i un euro. Hi ha una persona que vigila, els manté “nets” i et dona paper de bany.

bosnia ruta

El tema wifi és molt millor, la majoria d’estacions d’autobús en tenen, algunes has de posar contrasenya, però generalment està exposada a la finestreta d’informació. Els restaurants i bars, la gran majoria tenen wifi i si no està oberta, pregunta la contrasenya, ningú et dirà que no te la dona ni et faran mala cara.

Per tant, no cal que compris cap mena de targeta e-sim, per Bòsnia i Hercegovina no tindràs problemes per trobar wifi pel carrer.

Gastronomia de Bòsnia i Hercegovina

A l’entrada de gastronomia per Bòsnia faré una llarga explicació, però el resum és bàsicament: carn. Ja sigui vedella, pollastre, porc i també corder.

que menjar a bosnia

Els preus del menjar que ells diuen menjar ràpid, són molt coherents. El cevapi petit, el de 5 salsitxes, ronda els 74-6KM i l’hamburguesa una mica més però sense arribar als 10KM (5€).

Les cerveses al restaurant estan a uns 2 KM i els cafès entre 1.5 i 2.5KM. En canvi, si vas de supermercat, et podràs beure dues cerveses al preu d’una de restaurant, però això no és cap sorpresa, oi?

Els restaurants, sobretot les barbacoes, no tenen horaris establert de dinar i sopar, per tant, si hi caus a les 14.00h, a les 15.00h o durant qualsevol hora que estan oberts, podràs menjar calent.

Allotjament a Bòsnia i Hercegovina

Super bé de preu, a 10€ per persona de mitjana. Si viatges una persona sola, potser et surt més car o hauràs d’anar a habitacions compartides. Però per les habitacions dobles, nosaltres el màxim que vam pagat va ser 12€ per cap i el mínim 7,5€. La mitjana del total que hem pagat per allotjament ha sigut de 9,8€ amb taxes.

bosnia acampada

Es pot acampar? Doncs legalment, no ho sé, però nosaltres vam pernoctar tres nits. Atenció que dic pernoctar i no acampar, és a dir, vam posar la tenda a la caiguda del sol i l’endemà al matí la vam recollir. Vam fer nit així a Jajce, a Trebinje i a Bandja Luka, si vols saber la ubicació exacta, deixa un comentari i et contestaré per privat.

Més informació pel teu itinerari per Bòsnia i Hercegovina

Si vols llegir una mica més sobre Bòsnia i Hercegovina et deixo aquest enllaç de la fitxa del país elaborada pel Ministeri d’Exterior d’Espanya.

Des de fa un temps, que m’he aficionat a escoltar dos programes de radio i per aquest cas en particular tenen capítols o programes que parlen tant de l’imperi otomà com de la dissolució de l’antiga Iugoslàvia.

A les Portes de Troia

Diana Uribe

El nostre itinerari per Bòsnia i Hercegovina

Si et dic que vam anar al viatge sense gaire cosa preparada, creu-me. Va ser un viatge de canvis i improvisacions que fa 20 anys hagués sigut impossible. Què ha canviat? Els mòbils amb Internet!

L’únic que havia fet previ va ser anar un dia a la biblioteca i agafar 3 guies de turisme. Vaig marcar els punts més destacats del país a visitar, els imperdibles en rosa i els altres en vermell i tenia reservada la primera a nit d’hotel. A part d’una llista completa de què menjar al país, que m’havia passat una amiga de Bòsnica de ma germana.

bosnia ruta

A partir d’aquí, només teníem clar que el dia després d’arribar a Banja Luka, ja marxarien i que visitaríem la ciutat al final, perquè també era el lloc d’on sortia el vol de tornada a casa. Si la climatologia acompanyava, faríem algun parc natural i si no, aniríem baixant cap a Sarajevo.

Així que el que vull dir amb tot això és que BiH està molt ben preparat pel turisme i que no et cal portar una ruta fixa. Avui en dia, Booking fa la competència a Airbnb i a l’oferta d’hotels i hotels ara també hi tens apartaments privats, que creu-me, les opciones són múltiples.

També és cert que nosaltres hi vam anar al maig, que no seria la temporada alta ni molt menys, però vam reservar hotels el mateix dia o la nit abans.

Nosaltres vam fer una combinació d’hotels amb habitació doble, hostels d’habitació compartida, apartaments privats i fins i tot tres nit d’acampada amb la tenda.

bosnia sarajevo

Sempre ens vam moure amb transport públic i això és l’únic “però” que hi veig, si vols fer Bòsnia i Hercegovina ràpidament o arribar-se a parcs naturals. Nosaltres volíem fer vacances, de relax, de poc internet, però també volíem visitar ciutats i fer algun parc natural. Així que les esperes de migdia en poblets on només feien falta 2 hores per visitar-los, no ens va importar, però evidentment, si vols aprofitar el màxim el temps, no és favorable.

A més a més, els preus de menjar, cervesa i cafès estan molt correctes, per tant ens vam pegar luxes i tot. Tot i que generalment, el dinar el fèiem al carrer i el sopar de supermercat.

Les Despeses del nostre itinerari per Bòsnia i Hercegovina

Bandja Luka: 1 dia (ideal: no cal anar-hi, a no sé què et serveixi de punt de descans o vulguis tastar els famosos cevapis)

• Entrar a Bandja Luka: vol des de Karlsruhe. Per anar de l’aeroport a la ciutat hi ha un autobús (i només 1) que costa 5€, es pot pagar amb euros i està coordinat amb els horaris dels vols.
  • Dormir: la primera nit lluny del centre però a prop de l’estació de trens i l’última nit en un lloc ideal per fer campament base.
    • Domaćinska kuća: 24€ habitació doble amb bany compartit. Aquí no sé si pots deixar la motxilla abans del check-in ni després, perquè nosaltres vam arribar-hi tard i vam marxar directament. És un hotelet, més pensat per cotxe que per turistes sense vehicle, perquè està relativament aïllat.
    • Apartments Tepić: 20€ apartament gestionat per una família. El lloc és ideal per estades llargues, tens cuina on pots cuinar, el bany i fins i tot rentadora que et deixen utilitzar (i sabons!) està genial. L’única contrapartida és que no pots deixar la motxilla ni abans del check-in, ni després del check-out. I el check-in és super tard, 16.00h. Però la veritat que jo el recomano.
    • 1 nit acampada
  • Menjar: entre 5 i 8 € per cap + 4€ de supermercat
  • Transport urbà: Autobús per l’aeroport a Bandja Luka: 5€ per cap
  • Entrades turístiques: N/A

Jajce: migdia (ideal: migdia i si tens transport privat, no cal quedar-s’hi, pots fer el mateix dia Jajce i Travnik)

• Anar a Jajce des de Banja Luka: autobús a les 13.00, 1h15min i 5,82€ per l’aplicació + 1,5€ per sortir de l’estació + 1€ per la motxilla
  • Dormir: acampada 0€
  • Menjar: sopar i esmorzar de supermercat, total 7€ persona
  • Entrades turístiques: N/A

Travnik: 2 hores (ideal: parada tècnica fins a Sarajevo)

• Anar a Travnik des de Jajce: autocar a les 10.25 am i 9€
  • Dormir: N/A
  • Menjar: 8€ el dinar
  • Guarda motxilles estació autocars: 2KM/motxilla
  • Entrades turístiques: N/A

Sarajevo: 3 dies (ideal: 2 o 3 dies)

• Anar a Sarajevo des de Travnik: autocar a les 14.00h i 12€
  • Dormir: Pension Sebilj 15€/nit habitació doble amb bany compartit. Recomanable? Si pagues 15€ la nit dues persones i prioritzes els diners a “lo bonic de l’hotel” sí. La veritat que el lloc deixa molt a desitjar i amb una pintada, una bona rentada i un manetes, quedaria genial. Està molt ben situat. Aquests són els que haurien de tenir HelpEx perquè els ajudes a posar el lloc en ordre.
  • Menjar:13€ el dinar
  • Entrades turístiques: Museu d’Història 3,5€ / Museu del Genocidi: 7,5€

Jablanica: 2 hores (ideal: parada per veure el pont i si es vol menjar el corder)

• Anar a Jablanica des de Sarajevo: autocar a les 9.00h per 9€
  • Dormir: N/A
  • Menjar: 5€
  • Entrades turístiques: N/A

Mostar: 3 dies (ideal: depèn del que vulguis fer pels voltants, per veure el Mostar turístic amb unes hores en tens prou)

• Anar a Mostar des de Jablanica: autocar a les 14.00h per 11€
  • Dormir: Hostel Dada 22€ habitació doble amb bany compartit. Només hi ha dos banys per molta gent, no et deixen rentar la roba i lo pitjor de tot és que no pots deixar la motxilla abans del check-in, ni després del check-out. Però l’habitació privada és bonica, costa el mateix per persona que la compartida i la casa/hostel és molt cèntrica.
  • Menjar: 5€ (fora del centre turístic, preus normals del país)
  • Entrades turístiques: N/A

NOTA: a Mostar hi ha dues estacions de trens. No totes les destinacions surten des dels dos llocs, però per exemple, per anar a Stuttgart hi ha autobusos des de les dues.

Mostar és una altra ciutat, quan travesses el riu. De fet, pels voltants de l’estació de trens ja trobaràs bars i restaraunts per locals i no guiriguitzats.

Počitelj: mig dia (ideal: mig dia). Nosaltres vam passejar-ho tot, sense pressa però sense pausa amb una hora.

• Anar a Počitelj des de Mostar: autocar però des de l’estació WEST a les 11.15h i 4€. L’autobus és direcció Čapljina, però li dius al conductor que et deixi a Počitelj (hi ha parada). I en tornar, t’esperes a la parada de l’altre costat i quan torni, el pares. Tornen a passa a les 12.30 i a les 14.40. Però pregunta al conductor, per reconfirmar-ho.
  • Dormir: N/A (escapada des de Mostar, dormir a Mostar)
  • Menjar: N/A (allí hi ha llocs per menjar a preus coherents per ser zona turística, 6,5 KM el cevapi).
  • Entrades turístiques: N/A

NOTA: no vam arribar-nos a Čapljina perquè ja veus que els horaris d’autocars no són gaire freqüents, però mirant fotos, sembla una bona opció per completar el dia. També hi ha una cascada a prop, però per la dificultat d’arribar-hi amb autocar, ho vam descartar.

Blagaj: mig dia (ideal: si no vols entrar al monestir o menjar guiri la carpa, no hi  cal anar)

• Anar a Blagaj des de Mostar: autobús urbà número 10 que pagues 2,10 KM al pujar , directament al xofer (1,05€ anada + 1,05€ tornada). L’autobus es pot agafar a diversos llocs de Mostar, nosaltres vam fer cap a la Plaça Espanya
  • Dormir: N/A (escapada des de Mostar, dormir a Mostar)
  • Menjar: allí hi ha molts restaurants guiris per menjar, especialment carpa
  • Entrades turístiques: N/A

Trebinje: mig dia (ideal: la ciutat no té gran cosa, però està bé per fer una parada tènica i veure alguna cosa diferent)

• Anar a Trebinje des de Mostar: autocar a les 17.30h per 10€ (hem pogut guardar les motxilles al lloc on hem comprat el bitllet, gratuïtament)
  • Dormir: acampada 0€
  • Menjar: 3,5 €

menjar supermercats bosnia

Mitjana de preus

• Cervesa (pivo): al bar entre 2,5 i 3,5 KM (mitjana 1,5€) al supermercat entre 0,6 i 2KM (mitjana 0,8€)
  • Menjar de restaurant: 6-12 KM ( 5€ mitjana)
    • Cévapi entre 4,5 i 6 KM (3€ mitjana)
    • Pljeskavica entre 7 i 10 KM (4€ mitjana)
    • Burek uns 5-6KM (2,5€ mitjana)
    • Mijesano Meso: 20KM (10 € mitjana)
  • Cafè (kafa) o té (čaj): entre 1,5KM i 2’5 KM (1 € mitjana)
  • Dormir: dues persones habitació privada entre 15 i 44 KM (mitjana 10€ per persona)
  • Transport: depen de la distància, però sempre li has de sumar un 0,5€ de mes per la motxilla (molts conductors t’obliguen a posar-la al porta maletes)
  • Guarda motxilles estacions: 2KM (1€ de mitjana)

Resum de l’itinerari

• Total de dies: 9 dies
  • Dia mes car: el tercer de Jajce a Travnik i final a Sarajevo (precisament pel transport, perquè dormir a Sarajevo va ser dels llocs més barats): 80,65€ entre 2.
  • Despesa total per persona / dia: 25,9€ (sense comptar vols, però incloent tota la resta)

Amb tota aquesta informació ja pots montar-te la teva ruta per Bòsnia i Hercegovina, amb pressupost, trucs i recomanacions.

menjar al carrer a bosnia

Per cert, si t’ho preguntes, nosaltres havíem pensat gairebé tres setmanes per Bòsnia i Hercegoniva, però com he dit, la pluja ens va fer canviar de plans. Així que després de Trebinje vam decidir anar a Sèrbia. Vam passar per Montenegro, però va ser passada furtiva, unes hores a Kotor i una nit a Podgorica. I de Sèrbia vam fer només part del nord, perquè després haviem de tornar a BiH. Vam visitar Belgrad, Sremski Karlovci, Novi Sad, Subotica i Sombot. Però tot això, serà història per un altre dia.

Tens algun truc o consell que ens vols explicar? Deixa’ns un comentari amb les teves idees, dubtes o consultes.