Quantes vegades no hauries preferit un Carnaval a l’estiu i poder lluir la teva disfressa? Quantes vegades no has preferit passar fred a posar-te un abric damunt del vestit de princesa? Quantes vegades has pogut, per un dia, ser una altra persona? Quantes vegades has gaudit de reunir-te amb la colla per fer una disfressa?

Carnaval a l’estiu

Doncs bé, a Argentina, hauries pogut saber que és un Carnaval a l’estiu. Lo dolent, que no et disfresses! Aquí hi ha diversos tipus de Carnavals. El més famós, el de Gualeguaychú, el Carnaval del País. Jo no hi he estat, així que no us en puc parlar gaire, només que estèticament és el que tenim al cap tots els catalans com a Carnaval de Brasil.

Noies mig despullades, nois amb molta gomina, rues amb la reina i el rei del Carnestoltes, música, balls i beure. Ha de ser impressionant, això sí.  Aquest estil de “Carnavals brasilers” es poden veure per tot el nord-oest del país; a la província de Corrientes i Entre Rios principalment.

L’altre estil de Carnavals a Argentina és el del nord-est. Les províncies de Salta i Jujuy mantenen les tradicions i danses més bolivianes. És típic desenterrar i enterrar el diable del Carnaval o Pujllay. Tampoc hi he estat mai; però aquests han de ser realment sorprenents ja que no tenen res a veure amb coses que haguem vist.

Carnaval de Buenos Aires

Malauradament, el Carnaval que he vist més vegades és el de Buenos Aires. Dic malauradament perquè no té res d’excepcional. Com a tot el país, la festa comença un parell de setmanes abans del dimarts de Carnaval. Cada cap de setmana hi ha les mugas que, en el cas de Capital, recorren un parell de cuadras ballant al ritme de la música d’estil afro.

A diferents carrers de la ciutat, els corsos que no són res més que gent vestida amb uns pantalons i casaques d’estil frac típics de les murgas, on cada agrupació té un estil i color però desprès cada individu decora al seu parer. Al davant de tot van els nens, desprès venen les noies, la banda i per últim els nois.

És curiós de veure, no diré que no, però vist un dia, vist tota la vida. Tota la diversió del Carnaval de Buenos Aires és la Nieve Artificial de Carnaval que és tracta de ruixar la gent amb l’esprai de neu. És el moment de “ligoteo” dels adolecents i si ets noia, no hi vagis sola si no vols que et ruixin, si no vols pols no vagis a l’era, que diuen.

A la província de Buenos Aires, el més famós és el de Lincoln que visualment semblen les falles valencianes.

Fa uns anys que es festiu dilluns i dimarts de Carnaval, donant 4 dies de festa per gaudir de la disbauxa del Carnestoltes. Les distancies a Argentina, ja sabeu que són molt grans i un fin de semana largo no dóna per anar gaire lluny. De tota manera, espero, l’any que ve poder ampliar amb algun Carnaval, ni que sigui de província. De moment, m’he de conformar amb el dia que el Govern rep tots els reis i reines de cada província a la Casa Rosada i que des de Pl. de Mayo es pot veure un mini resum de totes les vestimentes típiques.

Disculpeu l’estil de foto, mala càmera per la nit

Deixa un comentari